söndag 14 januari 2007

Att göra båten liksidig (hösten 2005)

När skrovet är tomt så är det väldigt sladrigt och med hjälp av ett snöre spänt mitt i båten från stäv till akter så får man fram var båtens mitt är. När man vet detta så får man spänna ut skrovet med hjälp av träribbor så att det blir lika mycket båt på varje sida av av mitten. Dett är lite klurigt eftersom att jag själv måste stå i båten för att mäta. När jag mäter så tynger jag ned den ena sidan och måtten blir därmed inte helt rättvisa. Ribborna som sitter tvärs i båtten markerar också var huvdskotten senare skall plastas fast. När skotten är monterade så kommer skrovet att bli mycket stabilare, man kan säga att det är som skelettet i en kropp. Detta var ett roligt jobb, jag kunde börja fantisera om hur stor salongen skulle bli, vart toaleten skulle vara osv.