fredag 12 januari 2007

Kärlek vid första ögonkastet (sommaren 2005)

Jag var igentligen på jakt efter en måtor till min dåvarande båt när jag fick se en fantastiskt vacker stäv stick fram bakom Sven-Eriks båtlada. Samma stäv som syns till höger i bilden här ovan. Sven-Erik som också kallas för Pulsven var först lite avvaktande i att sälja det tomma skrovet till mig men efter att vi lärt känna varandra lite mer så kom vi överens. Jag skulle bygga skrovet med hjälp av Sven-Erik till dom svårare bitarna som jag inte själv kunde. Gjuta en blyköl på 2.6 ton, bygga roder med hjärtstock, tillverka och montera röstjärn och stagfäsen, hjälpa till att mäta uppskrovet så att det blir liksidigt, tillverka och montera huvudskott samt att lägga på däcket. Äventryet kunder börja! Vi började med att bogsera fram det fina skrovet som stått under en pressening i 18 år, det var en glädjens dag när drömmen började bli verklighet. Med ryggen mot kameran står min far och jag själv står böjd över draget till vagnen.